top of page
Zoeken

De Peak-end Rule

Bijgewerkt op: 12 dec. 2022

Hier is een dilemma:

  1. Liever je hand 60 seconden in een bak water van 14 graden Celsius (KOUD!);

OF


2. Liever je hand 60 seconden in een bak water van 14 graden Celsius en daarna nog eens 30 seconden je hand in een bak water van 15 graden Celsius?


Als mensen dit dilemma voorgelegd krijgen kiest bijna iedereen voor optie 1 ervan uitgaande dat optie 1 dankzij de kortere tijdsduur in het koude water als minder pijnlijk wordt ervaren. In de praktijk blijkt de ervaring echter anders. Daniel Kahneman, een beroemd economisch psycholoog (en auteur van het boek ‘Thinking fast & slow’) heeft het dilemma namelijk getest en zijn onderzoek toont aan dat mensen liever langer zijn blootgesteld aan pijn dan dat de pijn meer intens is.


De herinnering aan een bepaald moment of activiteit blijkt belangrijker dan hoe je de activiteit als geheel daadwerkelijk hebt beleefd, en die herinnering wordt gekleurd door de piek-intensiteit van de ervaring op enig moment én het einde. Daniel Kahneman heeft namelijk aangetoond dat het einde van een ervaring vaak het makkelijkst is om bij te blijven — recency effect.


Wat betekent dat voor ons? Om een game (of training, bijeenkomst) echt onvergetelijk te maken is het super belangrijk is om intensiteit in te zetten als variabele voor de belangrijkste momenten van een ervaring.

  • Creëer piek momenten met en hogere intensiteit qua beleving

  • Zorg voor een intens einde

In onderstaande video geeft Kahneman zelf uitleg over dit fenomeen:

https://www.youtube.com/watch?v=XgRlrBl-7Yg


Meer weten over hoe wij dit toepassen bij onze games? Neem contact op!

0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page