top of page
Zoeken
  • joep593

Active Reviewing

Active reviewing is een ervaringsgerichte methodiek die hoort bij experimentieel leren uit het vorige blog. Deze methodiek stimuleert de groep om actief te leren en focust op groepsontwikkeling.


Door gebruik te maken van active reviewing maak je van het reflectiemoment een leuke activiteit. Zo behoud je de energie van de activiteit terwijl je samen reflecteert over de inhoud en ontwikkelingsnoden.


Anders dan bij je standaard bedrijfsreflectie kijkt active reviewing naar meerdere aspecten van een ervaring. Greenaway beschrijft in zijn stuk de volgende 4 stappen. Speciaal voor jou hebben wij bij elke stap een voorbeeld oefening uitgelicht!

  1. Feiten (wat is er gebeurd ?)

  2. Gevoelens (hoe voelde het?)

  3. Bevindingen (wat denk jij?)

  4. Toekomst (wat betekent dit voor de toekomst?)

Wat is er gebeurd?

Het begint allemaal met terugkijken op een ervaring. Je kunt het zien als het zoeken naar bewijs voor wat er is gebeurt. Sta jij er niet af en toe versteld van hoe verschillende mensen eenzelfde activiteit of bijeenkomst hebben ervaren?


Voorbeeld: Sketch Map

Bij deze oefening beeld je je in dat de ervaring of activiteit een reis was. Deze reis kan je daarna weergegeven in de vorm van een kaart. De groep maakt dus samen van een groot stuk papier een kaart om hun avontuur te weergeven. De kaart toont incidenten, waarnemingen en hoogtepunten en dieptepunten onderweg. Het proces van het maken van de kaart zal vaak op een natuurlijke manier de groep naar de volgende twee fasen van deze reviewproces brengen.


Hoe voelt het?

De tweede stap in de cyclus gaat over de intensiteit van de ervaring. Hier ga je aan de slag met je gevoelens en kan je uiten hoe jij de gebeurtenis hebt ervaren. Welk gevoel kreeg jij tijdens deze ervaring?


Voorbeeld: Line-Ups

Mensen schikken zich langs een denkbeeldige lijn die een spectrum van gevoelens vertegenwoordigt. Een uiteinde kan gevoelens vertegenwoordigen zoals 'zelfverzekerd', 'het is me teveel', 'juist', 'gesteund', 'invloedrijk' enz. Het andere uiteinde stelt een 'tegenovergesteld' gevoel voor. Het is meestal beter als de taal die gebruikt wordt voorgesteld wordt door de jongeren zelf. Het is een goed idee om een gebogen lijn te gebruiken zodat iedereen elkaar kan zien. Als alternatief kan je ook het centrum van de kamer de meer 'positieve' kant van de lijn laten vertegenwoordigen, en de muren van de kamer pak je dan als het tegenovergestelde gevoel. Discussie wordt aangemoedigd (indien nodig).


Waar zijn we achter gekomen?

De derde stap is meer analytisch van aard. Hier ga je analyseren wat je hebt geleerd van de bijeenkomst of ervaring. Dit is het deel waarop je standaard bedrijfsreflectie vaak op focust. Het is ook een belangrijk deel van het proces en wordt door de eerste twee stappen versterkt.


Voorbeeld: The Visitor

Als een groep een collage of map heeft gemaakt die hun avontuur weergeeft, kan je in deze fase discussie aan moedigen door een 'bezoeker' de collage te laten bestuderen. Je begint dan met de vraag: "Als een bezoeker kwam en jullie collage zag, wat denk je dat ze opmerken? Welke vragen zouden ze kunnen stellen?" Dit kan worden gevolgd door het vinden van een vrijwilliger uit de groep die de rol van een geïnteresseerde bezoeker op zich neemt. In feite zal de 'bezoeker' nu de facilitator zijn van een groepsdiscussie die in eerste instantie is gebaseerd op waarnemingen en vragen die groepsleden zelf zullen hebben geleverd.


Wat betekent dit voor de toekomst?

De laatste en meeste praktische stap. Hier ga je iets nieuws proberen aan de hand van wat je hebt geleerd in de analytische stage. Je kan het zien als het testen van een hypothese. In groepsverband kan het zijn dat je een bepaalde afspraak maakt of een bepaalde actie uitprobeert.


Voorbeeld: Repetition

Je kan met de groep een activiteit herhalen wanneer ze op een bepaalde manier willen verbeteren. Vraag de groep: "Wat probeer je uit te vinden door deze activiteit opnieuw te doen?" Zodra jij (en zij) duidelijk zijn over hun motivatie, is het mogelijk om variaties aan te dragen die de herhaling nuttiger maken - bijvoorbeeld door rollen of verantwoordelijkheden te veranderen of door de uitdaging te verminderen of te verhogen.



0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page